دور وسائل الإعلام في توعية الشباب الجامعي العربي بالتحديات الثقافية التي تواجه الأمة العربية في عصر العولمة "دراسة ميدانية على عينة من الشباب الجامعي العربي "

المؤلفون

الأستاذ المساعد بكلية الإعلام

المستخلص

ملخص :
  هدفت الدراسة لبحث دور وسائل الإعلام في توعية الشباب الجامعي العربي بالتحديات الثقافية التي تواجه الأمة العربية في عصر العولمة من خلال دراسة ميدانية على عينة من الشباب الجامعي العربي ، وتوصلت النتائج أن ثمة نسبة لا يستهان بها ( 36.6% من الإناث و 17% من الذكور) من الشباب ليس لديها أية خلفية عن طبيعة المخاطر الثقافية للعولمة وهو مؤشر خطر على أن ثمة قصور كبير في الدور الذي ينبغي أن تلعبه المؤسسات المنوط بها توعية هؤلاء الشباب بالمخاطر التي تحيق بهويتهم و تأتي في مقدمة هذه المؤسسات وسائل الإعلام، وإن نسبة الذين يرون أن وسائل الإعلام العربية تقوم بدور كاف في توعية الشباب بمخاطر ثقافة العولمة لم تبلغ إلا 2.1% لدي الذكور و 3.5% لدي الإناث  وأن الذين ذهبوا إلى أنها تقوم بدور إلى حد ما أيضا نسبة ضئيلة من مجموع أفراد العينة حيث لم تبلغ إلا 36 مفردة أي 36% من مجموع العينة  .. ولا مراء أن في ذلك دليلاً على وعي الشباب العربي بالغياب الكبير لدور وسائل الإعلام العربية في توعية الشباب العربي بمخاطر ثقافة العولمة على هويتهم، وقد جاءت الفضائيات و الأنترنت في المرتبة الأولي عند الطلاب من بين الوسائل الأكثر   تأثيراً في تنمية وعي الشباب العربي بمخاطر العولمة حيث بلغت نسبة 36.2% لكل منهما وهو إن دل فإنما يدل علي كثافة التعرض لهذه الوسائل من قبل الشباب أكثر من دلالته علي قصور دور وسائل الإعلام الأخرى في تنمية وعي الشباب العربي بمخاطر العولمة، وأن وعي الشباب بطبيعة الدور الذي تقوم به و سائل الإعلام في توعية الشباب بمخاطر العولمة و كيف أنه منخفض إلى حد كبير فيما يتعلق ب(تبني الشباب للقضايا العربية و الدفاع عنها) 10% من المجموع الكلي الأفراد العينة  و 17% فيما يتعلق بحفاظ الشباب في مظهرهم على هويتهم العربية .
 
Abstract :
The study aimed to investigate the role of the media in educating Arab university youth about the cultural challenges facing the Arab nation in the era of globalization through a field study on a sample of Arab university youth. Of the young people do not have any background on the nature of the cultural risks of globalization, which is a dangerous indicator that there is a major shortcoming in the role that the institutions entrusted with should play in educating these young people about the dangers besetting their identity and come at the forefront of these institutions is the media. The Arab media plays a sufficient role in educating young people about the dangers of the culture of globalization. It reached only 2.1% among males and 3.5% among females, and those who argued that it also plays a role to some extent is also a small percentage of the total sample, as it amounted to only 36 individuals, or 36% of the population. The total sample .. There is no doubt that this is evidence of the awareness of Arab youth about the great absence of the role of Arab media in educating Arab youth about the dangers of the culture of globalization on their identity, and satellite channels and the Internet came in the first place among students among the most influential means in developing the awareness of Arab youth risks of globalization, as it amounted to 36.2% for each of them, which, if indicative, indicates the intensity of exposure to these means by young people more than its indication of the inadequacy of the role of other media in developing the awareness of Arab youth of the dangers of globalization, and that youth awareness of the nature of the role played by the media In educating young people about the dangers of globalization and how it is largely low with regard to (youth adopting Arab issues and defending them) 10% of the total number of sampled individuals and 17% with regard to young people preserving their Arab identity in their appearance. .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية