تأثير برنامج ارشادي تعليمي لتنمية الوعي البيئي لدى الطفل اليتيم في المدارس الابتدائية

المؤلف

مركز ابحاث الطفولة والامومة

المستخلص

الملخص
     تعد مرحلة الطفولة مرحلة من مراحل نمو الفرد ، ومنها تتكون معظم مقومات شخصية التلميذ وخصائصها التي تتشكل من عاداته وقيمه وميوله واتجاهاته واستعداداته والمرحلة الابتدائية ترمي الى تحقيق أهداف مهمة للمجتمعات التي تسعى إلى التقدم والازدهار وتحقيق ما تصبوا إليه , ولعل من الاهداف السامية للتربية الحقة , هي تلك الاهداف التي ترتبط بالسلوك المستقبليّ المتعلق بالتصرفات البيئية , التي تتكون فيها مرحلة الطفولة , وهي المرحلة الجديرة بالاهتمام ,وعلى كافة اصعدة هذه البيئات   ، إذ تتحكم الى حدًّ كبيرٍ في تحديد دور الفرد في الحياة اللاحقة ايجابياً كان أم سلبياً , وعليه فانّ الاهتمام بمرحلة الطفولة هو اهتمام بمستقبل المجتمع ككل وان عملية الوعي عند الفرد تعتمد على تطوير سلوكه بما يعود عليه وعلى الاخرين بالخير, فالتطور في النمو يسيطر على سلوك الفرد ويؤثر في اسلوب حياته لذا عمد الباحث على دراسة تأثير برنامج ارشادي تعليمي لتنمية الوعي البيئي لدى الطفل اليتيم في المدارس الابتدائية لما له اهمية بالغة في حياة نشأت الفرد اذ هدفت الدراسة الى التعرف على مستوى الوعي البيئي لدى الاطفال الايتام في المدارس الابتدائية .وبناء برنامج ارشادي لتنمية الوعي البيئي لدى الاطفال الايتام في العراق و يتحدد البحث الحالي بالأطفال الايتام المتمدرسين للعام الدراسي 2013 – 2014 في محافظة ديالى. واعتمد الباحث التصميم التجريبي في اجرأت البحث و شتمل مجتمع البحث الحالي على التلاميذ الايتام المسجلين لدى جمعية الامل المشرق لرعاية الطفولة والامومة في  محافظة ديالى والبالغ عددهم ( 532) تلميذاً الذين تتراوح أعمارهم ( 12 – 18 ) سنة بواقع (278) من الاناث و(254) من الذكور موزعين على اربعة اقضية وتم تطبيق مقياس الوعي البيئي التلاميذ الايتام  الذين تتراوح أعمارهم بين (6 – 12 سنة ).وتم اختيار ( 40 ) تلميذا من الذكور الذين حصلوا على درجات أقل من المتوسط النظري لمقياس الوعي البيئي والبالغ ( 9 ) درجة وتم تقسيمهم إلى مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة وبعد تطبيق البرنامج الارشادي  تبين  أن هناك تغيرات ايجابية    لصالح المجموعة التجريبية التي طبق عليها البرنامج الإرشادي خلال الأسابيع ، وهي الفترة الفاصلة بين الاختبارين القبلي والبعدي مما يدل على فاعلية البرنامج الإرشادي في تنمية الوعي البيئي لدى عينة البحث وهم من الايتام في المدارس الابتدائية المجموعة التجريبية .ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين رتب درجات المجموعة التجريبية ورتب درجات المجموعة الضابطة في الاختبــــار البعدي لصالح المجموعة التجريبية وخلص البحث الى مجموعة من التوصيات والمقترحات .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
     The childhood stage of development of the individual, including the most personal elements consist pupil and characteristics which are formed of habits, values ​​and inclinations, trends, and preparations and primary school designed to achieve important goals for communities that seek to progress and prosperity and achieve what aspire to it, and perhaps of the lofty goals of the breeding true, is those goals that are related to future behavior on environmental discharges, where childhood is made up, a phase worthwhile, and at all levels of these environments, as it controls to a large extent in determining the role of the individual in later life, positive or negative, hence the interest in childhood is interest in the future of society as a whole and that the process of awareness of when an individual depends on the development of conduct to come back on him and others, well, evolution in the growth control of the individual's behavior and affect in the style of his life so deliberately researcher on the study of the effect of an educational program guide to the development of environmental awareness among orphan children in primary schools to is of extreme importance in the life originated the individual as the study aimed to identify the level of environmental awareness among children orphans in primary schools .obina heuristic program for the development of environmental awareness among children orphans in Iraq and is determined by the current search orphaned children attending school for the academic year 2013 - 2014 in the province of Diyala. And adopted researcher experimental design in fares Find and SHTML community current research on the disciples orphans registered with the shining hope for child care and maternity Association in Diyala province, totaling 532 pupils aged (12-18 years) of (278) female and (254 ) male distributors four districts were applied scale environmental awareness of students orphans aged (6-12 years) .autam selection (40) students from males who received degrees less than the theoretical average of the scale of environmental awareness and deep (9) degree was divided into a control group experimental group and after applying Indicative Programme show that there are positive changes for the experimental group, which applied the Indicative Programme in the weeks, which is the period between the pre and post tests demonstrating the effectiveness of the Indicative Programme in the development of environmental awareness among the research sample illusion of orphans in primary schools experimental group .ougod statistically significant differences between the Order of the experimental group and the control group arranged degrees in the post test for the experimental group and the research found a set of recommendations and proposals.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية