القواعد التحويلية التوليدية للتراكيب الطلبية وغير الطلبية في الأحاديث القدسية من خلال كتاب جامع الأحاديث القدسية لعصام الدين الصبابطي (دراسة وصفية تحليلية في ضوء النظرية التوليدية)

المؤلف

استاذ مساعد بقسم اللغة العربية جامعة القصيم

المستخلص

ملخص البحث:
    يتناول هذا البحث موضوع "القواعد التحويلية التوليدية للتراكيب الطلبية وغير الطلبية في الأحاديث القدسية من خلال كتاب جامع الأحاديث القدسية (دراسة وصفية تحليلية في ضوء النظرية التوليدية)"؛ بهدف التعرف على هذه القواعد، والمتمثلة من التراكيب الطلبية، وتشمل تراكيب الاستفهام، وتراكيب الأمر، وتراكيب النهي، وتراكيب التمني والترجي، أما التراكيب غير الطلبية، فتشمل تراكيب القسم، وتراكيب المدح والذم، وسيستخدم الباحث المنهجَ الوصفيَّ التّحليليّ، حيثُ إنّ التحليلَ فيه ربطٌ ودِراسَة بين الأساليب المتنوّعة، وما يتضمنه البحث من مقارنات واختلافات بين النّحاة فعمدت إلى وصف " التراكيب الطلبية وغير الطلبية" من خلال الحديث القدسيّ الشّريف، وبعض مقتطفات من القرآن الكريم والشّعر العربي؛ وصولًا إلى صورة حيّة وعملية في هذه الأساليب، وسيصل الباحث إلى العدد من النتائج يقوم برصدها في خاتمة الدراسة، وبناء على هذه النتائج يقوم بذكر عدد من التوصيات.
 
Abstract:
    This research deals with the subject of "the transformational generative rules of order and non-order structures in the sacred hadiths through the book of the collector of sacred hadiths (a descriptive and analytical study in the light of generative theory)", with the aim of identifying these rules, which are represented by the order structures, and include interrogative structures, command structures, prohibition structures, wishful thinking and Taraji structures, while non-order compositions include section structures, praise and slander structures, and the researcher will use the descriptive analytical approach, as the analysis has a link and study between the various methods, and what  The research includes comparisons and differences between grammarians, so I deliberately described "ordering and non-ordering structures" through the hadith Al-Qudsi Al-Sharif, and some excerpts from the Holy Qur'an and Arabic poetry, to reach a vivid and practical picture in these methods, and the researcher will reach a number of results that he monitors in the conclusion of the study, and based on these results, he mentions a number of recommendations.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية