القيم الاقتصادية المتضمنة في مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي

المؤلف

طالب دكتوراة أصول التربية الإسلامية بجامعة الملك خالد

المستخلص

مستخلص البحث:
      هدف البحث إلى التعرف على القيم الاقتصادية، وأهميتها ونسق القيم الاقتصادية. كما هدف إلى اقتراح قائمة بالقيم الاقتصادية التي ينبغي تضمينها في محتوى مقرر اللغة الانجليزية للصف الأول الثانوي وأيضاً التعرف على القيم الاقتصادية التي ينبغي أن يتضمنها مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي. واعتمد البحث على منهج تحليل المحتوى، وتكون مجتمع البحث من مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي. وكانت العينة هي نفسها مجتمع البحث فشمل ثلاثة كتب وهي اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي لجميع الفصول الدراسية الثلاثة. وقام الباحث ببناء قائمة بالقيم الاقتصادية التي يجب مراعاتها في محتوى مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي ، ليتم في ضوئها بناء أدوات البحث الآتية: قائمة اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي ، وبناء بطاقة تحليل محتوى مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي في ضوء القيم الاقتصادية، وقد تم تحديد محتوى هذه القائمة بالرجوع إلى الإطار النظري للبحث والأدبيات والدراسات والبحوث ذات العلاقة بالبحث الحالي. وتوصلت إلى أن أكثر القيم توفراً في المقررات الثلاثة هي: الاهتمام بالحرف والصناعات اليدوية و تنمية عقلية الاستثمار استغلال الثروات، بينما لوحظ أن أقلها توفراً هي: ترشيد الاستهلاك والاقتصاد وحسن التدبير و الإهتمام بالبيع والشراء .
       وأوصى البحث بالآتي: مراعاة تضمين القيم الاقتصادية في كتب اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي، والتنويع والتتابع في مستويات تضمينها قي الصف الأول الثانوي. و استخدام معلمي اللغة الإنجليزية أنشطة إثرائية لتعزيز القيم الاقتصادية التي وردت بنسبة أقل في محتوى مقرر اللغة الإنجليزية للصف الأول الثانوي ، مثل الحث على التساؤل وطرح الأسئلة، والحث على الانتباه للمواقف الجديدة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
        The aim of the research is to identify the economic values, their importance, and the structure of economic values. It also aims to propose a list of economic values that should be included in the content of the English language curriculum for the first grade of secondary school. Additionally, it aims to identify the economic values that should be included in the curriculum. The research is based on content analysis, with the research community consisting of the English language curriculum for the first grade of secondary school. The sample was the same as the research community, and it included three books, which are the English language books for the first grade of secondary school for all three academic terms. The researcher built a list of economic values that should be considered in the content of the English language curriculum for the first grade of secondary school, in order to build the following research tools: a list of English language curriculum for the first grade of secondary school, and the construction of a content analysis card for the English language curriculum for the first grade of secondary school in light of the economic values. The content of this list was determined by referring to the theoretical framework of the research, literature, and related studies and research. It was concluded that the most available values in the three curricula are: interest in crafts and industries, mental development, investment utilization of resources, while the least available are: rationalizing consumption, economy and good management, and interest in buying and selling.
        The research recommended the following: considering the inclusion of economic values in the English language books for the first grade of secondary school, and diversifying and sequencing their inclusion at the first level of secondary school. Using English language teachers’ enrichment activities to enhance the economic values that are least represented in the content of the English language curriculum for the first grade of secondary school, such as encouraging questioning and asking questions, and encouraging attention to new situations.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية