الإبداع الوظـيفي لدى معـلمي الطلاب الموهـوبين في المملكة العربية السعودّية

المؤلف

برنامج رعاية الموهوبين والمتفوقين قسم التربية الخاصة كلية التربية جامعة الباحة

المستخلص

ملخص :
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الإبداع الوظـيفي لدى معـلمي الطلاب الموهـوبين  في المملكة العربية السعودّية وفقاً لمتغيرات (المرحلة التعليمية، سنوات الخبرة، التخصص، المؤهل العلمي، وساعات التدريب التي تلقاها في مجال الموهبة)، ولتحقيق غايات الدراسة الحالية تم اتباع المنهج الوصفي، وتكونت العينة من (202) معلماً للطلاب الموهوبين في المملكة العربية السعودية، واستخدمت الدراسة مقياس الإبداع الوظيفي من إعداد الباحث، وأظهرت الدراسة أن الإبداع الوظيفي لدى معلمي الموهوبين كانت مرتفعةً جداً،  وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الابداع الوظيفي الكلية لمعلمي الموهوبين تعزى للمرحلة التعليمية وفي بعدي الطلاقة والحساسية للمشكلات، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد المرونة والاصالة التوسع، لصالح المعلمين الذين يدرسون المرحلة الثانوية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الابداع الوظيفي لمعلمي الموهوبين تعزى لسنوات الخبرة والتخصص والمؤهل العلمي وعدد ساعات تدريبهم.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The current study aimed to reveal the functional creativity of teachers of gifted students in the Kingdom of Saudi Arabia according to the variables (educational stage, years of experience, specialization, academic qualification, and hours of training received in the field of giftedness). To achieve the objectives of the current study, the descriptive approach was followed, and the sample was formed. Of (202) teachers of gifted students in the Kingdom of Saudi Arabia, the study used a measure of functional creativity prepared by the researcher. The study showed that the functional creativity of gifted teachers was very high, and that there were no statistically significant differences in the overall degree of functional creativity of gifted teachers due to the educational stage and in Dimensions of fluency and sensitivity to problems, and the presence of statistically significant differences in the dimensions of flexibility, originality, and expansion, in favor of teachers who teach the secondary stage, and the absence of statistically significant differences in the degree of professional creativity of teachers of the gifted due to years of experience, specialization, academic qualification, and number of hours of training.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية