دور الذكاء الاصطناعى فى تطوير منظومة الفاتورة الالكترونية للحد من التهرب الضريبى

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع تطبيق منظومة الفاتورة الالكترونية على الشركات المصرية، وما هي التوجيهات المستقبلية للحد من التهرب الضريبي، وهل يمكن الاستفادة من تقنيات الذكاء الاصطناعي في تطوير المنظومة الضريبية، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة واستخدم الدراسات السابقة ذات الصلة كأدوات للدراسة وتوصل للعديد من النتائج أهمها: بشكل عام بينما قد يكون هناك بعض التداخل بين الخدمات المؤتمة والخدمات الإلكترونية ، فإن الاختلاف الرئيسي هو أن الأتمتة تركز على استبدال العمالة البشرية بالتكنولوجيا أو تقليل الاعتماد على التدخل البشري ، بينما تركز الخدمات الإلكترونية على تقديم الخدمات من خلال القنوات الإلكترونية. وبعبارة أخرى يمكن القول أن كل الخدمات المؤتمنة بحسب الأصل هي خدمات إلكترونية وليس العكس لأن الخدمات المؤتمتة تركز على تقديم الخدمة وإنجازها دون تدخل العنصر البشرى، وأوصى الباحث بالعديد من التوصيات في ضوء ما توصل إليه من نتائج أهمها ضرورة إجراء دراسات لتحديد الموقف الفقهى حول إمكانية فرض ضريبة على الربوت، وتقديم الدورات وورش العمل المناسبة من أجل زيادة قدرة الموظفين على استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي في تطوير خدمات الإدارة الضريبية بصورة مناسبة.
 
Abstract:
The present research aimed to investigate the status quo of applying the electronic invoice system at Egyptian companies, and the future directions for reducing tax evasion, and whether it is possible to benefit from artificial intelligence techniques in developing the tax system. The researcher used the analytical descriptive approach as the research methodology and also used previous relevant studies as research tools. The study obtained several findings, most importantly the following: in general, while there may be some overlap between automated services and electronic services, the main difference between them is that automation focuses on replacing human labor with technology or reducing dependence on human intervention, while electronic services focus on providing services through electronic channels. In other words, it can be said that all automated services are essentially electronic services, and not the other way around, and that is because automated services focus on providing and completing the service without human intervention. The researcher presents several recommendations in light of the findings, including most importantly the necessity of conducting studies to determine the jurisprudential position on the possibility of imposing a tax on robots, and providing appropriate courses and workshops in order to increase employees' ability to use artificial intelligence technologies in developing tax management services in an appropriate manner.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية