تحديات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية وسبل التغلب عليها من وجهة نظر معلمي المرحلة المتوسطة

المؤلف

أستاذ مشارك – جامعة الطائف

10.21608/ijashs.2025.404909

المستخلص

الملخص
هدف البحث التعرف على واقع وتحديات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية وسبل التغلب عليها من وجهة نظر معلمي المرحلة المتوسطة، وتم استخدم المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته لأغراض الدراسة ، وتكون مجتمع البحث من جميع معلمي المرحلة المتوسطة بمدارس إدارة التعليم بمنطقة الرياض، واشتملت عينة الدراسة على (120) معلم ومعلمة من معلمي اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة بمدارس إدارة التعليم بمنطقة الرياض؛ واستعان الباحث  بالاستبانة والتي اشتملت على(30) فقرة موزعة على ثلاثة محاور لكل محور 10 فقرات (المحور الأول: واقع استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة، المحور الثاني: معوقات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة، اما المحور الثالث وهو سبل التغلب على معوقات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة)،  وقد توصل الباحث للعديد من النتائج أبرزها : أن واقع استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المتوسطة" جاءت بدرجة مُرتفعة، وأن معوقات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المُتوسطة" جاءت بدرجة مُتوسطة، وأن سبل التغلب على معوقات استخدام الوسائل التعليمية الرقمية في تدريس مناهج اللغة العربية بالمرحلة المُتوسطة" جاءت بدرجة مُرتفعة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة والدرجة الكلية طبقاً إلى اختلاف متغيرات (الجنس- عدد سنوات الخبرة) وقد أوصى البحث بعديد من التوصيات أهمها: ضرورة التنويع بين الاستراتيجيات المستخدمة في الدروس عبر الوسائل التعليمية الرقمية.
 
 
 
Abstract:
The current research is to identify the reality and challenges of using digital educational media in Arabic language curricula and ways to overcome them from the point of view of middle school teachers. He used descriptive analytical models to suit the educational study. The research community reached out to all middle school teachers in Riyadh Education Department schools. The study sample included (120) Arabic language teachers at the intermediate level in the Education Department schools in the Riyadh region. The researcher used the questionnaire, which included (30) items distributed over three axes, each axis having 10 items. (The first axis: The reality of using digital educational means in teaching Arabic language curricula in the intermediate stage. The second axis: Obstacles to using digital educational means in teaching Arabic language curricula in the intermediate stage. The third axis is ways to overcome the obstacles of using digital educational means in teaching Arabic language curricula. In middle school The researcher reached many results, most notably: that “the reality of using digital educational means in teaching Arabic language curricula at the intermediate stage” was at a high level, and that “the obstacles to using digital educational means in teaching Arabic language curricula at the intermediate stage” were at a moderate level, and that “ways to overcome On the obstacles to using digital educational means in teaching Arabic language curricula at the intermediate stage, the rating was high, There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in individual reviews of research on the questionnaire axes and the overall score in general due to the various differences (gender - number of years of experience). The research was recommended after the most important of which are: the necessity of diversifying between the operators used in advice through Al-Wawi Educational digital.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية