A training program to develop the life skills for public service-assignmenters from the perspective of the generalist practice in social work

المؤلف

Assistant Professor of Social work Fields Faculty of Social Work Aswan University

المستخلص

Abstract:      
The current study aims to Test The effectiveness of A training Program For Developing Life Skills For Public Service-assignmenters From The Perspective of the generalist Practice in Social Work , This is Done by testing The Validity of Tge main Hypothesis , There are Positive Statistically Significant Differences Between The Scores of The Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale For public Service-assignmenters, Which is Valid For Post-measurement.This Study Belongs to The Experimental Studies Pattern , As it Targets The Relationship between two Variables , One of Which is Independent ( The training Program from The Perspective Of generalist Practice in Social Work ) , and The other is Dependent           ( Devloping The life Skills Of Public Service-assignmenters ) . The Study Relied on The Experimental Approach – As it Used The Pre- & Post-measurement For One Experimental Group Of Public Service-assignmenters, A scale Prepared by The researcher . The results of The Study reached The Validity of The main Hypothesis , As It Showed The existence Of Positive Statisticall Significant Differences between The Scores of the Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale for Public Service-assignmenters, Which is Valid for Post-measurement.
Key words :A training Program , Life Skills , Public Service-assignmenters , the generalist Practice in Social Work .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
الملخص:
تهدف الدراسة الحالية إلى إختبار فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية وذلك من خلال إختبار صحة الفرض الرئيسى " توجد فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . تنتمى هذه الدراسة إلى نمط الدراسات التجريبية حيث تستهدف دراسة العلاقة بين متغيرين أحدهما مستقل وهو( البرنامج التدريبى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية ) والآخر تابع وهو ( تنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة ) واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى  ، حيث استخدمت القياس القبلى البعدى لمجموعة تجريبية واحدة من مكلفى الخدمة العامة "مقياس من إعداد الباحثة"  توصلت نتائج الدراسة إلى صحة الفرض الرئيسى حيث تبين " وجود فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى .
الكلمات المفتاحية :برنامج تدريبى ؛ المهارات الحياتية ؛ مكلفى الخدمة العامة ؛ الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract:      
The current study aims to Test The effectiveness of A training Program For Developing Life Skills For Public Service-assignmenters From The Perspective of the generalist Practice in Social Work , This is Done by testing The Validity of Tge main Hypothesis , There are Positive Statistically Significant Differences Between The Scores of The Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale For public Service-assignmenters, Which is Valid For Post-measurement.This Study Belongs to The Experimental Studies Pattern , As it Targets The Relationship between two Variables , One of Which is Independent ( The training Program from The Perspective Of generalist Practice in Social Work ) , and The other is Dependent           ( Devloping The life Skills Of Public Service-assignmenters ) . The Study Relied on The Experimental Approach – As it Used The Pre- & Post-measurement For One Experimental Group Of Public Service-assignmenters, A scale Prepared by The researcher . The results of The Study reached The Validity of The main Hypothesis , As It Showed The existence Of Positive Statisticall Significant Differences between The Scores of the Pre-measurement and Post-measurement on The Life Skills Scale for Public Service-assignmenters, Which is Valid for Post-measurement.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
الملخص:
تهدف الدراسة الحالية إلى إختبار فاعلية برنامج تدريبى لتنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الإجتماعية وذلك من خلال إختبار صحة الفرض الرئيسى " توجد فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى . تنتمى هذه الدراسة إلى نمط الدراسات التجريبية حيث تستهدف دراسة العلاقة بين متغيرين أحدهما مستقل وهو( البرنامج التدريبى من منظور الممارسة العامة فى الخدمة الاجتماعية ) والآخر تابع وهو ( تنمية المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة ) واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبى  ، حيث استخدمت القياس القبلى البعدى لمجموعة تجريبية واحدة من مكلفى الخدمة العامة "مقياس من إعداد الباحثة"  توصلت نتائج الدراسة إلى صحة الفرض الرئيسى حيث تبين " وجود فروق إيجابية ذات دلالة إحصائية بين درجات القياس القبلى والقياس البعدى على مقياس المهارات الحياتية لمكلفى الخدمة العامة لصالح القياس البعدى .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية