استخدام الدول لمواقع التواصل الاجتماعي في العلاقات العامة لدى بعض الشباب الجامعي

المؤلف

المستخلص

ملخص :
  هدفت الدراسة لبحث استخدام الدول لمواقع التواصل الاجتماعي في العلاقات العامة لدى عينة مكونة من عمدية قوامها( 200 ) من الشباب الجامعي بجامعة أم القرى من متابعي حسابات الدول الأجنبية محل الدراسة (السويد- النرويج- اليابان)، وتم استخدام الاستبيان، وتوصلت النتائج إلى التالى : تبين ارتفاع نسبة متابعة مواقع التواصل الاجتماعي بشكل يومي حيث جاءت نسبة من يتابعها يومياً 68.5% من مجموع عينة الدراسة. كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث من عينة الدراسة في عدد أيام استخدامهم لمواقع التواصل الاجتماعي، وجاءت نسبة 58.5% لاستخدام العينة لمواقع التواصل الاجتماعي أكثر من ثلاث ساعات يومياً، ثم من ساعتين إلى أقل من ثلاث ساعات بنسبة 26%، ونسبة 15.5% لساعة إلى اقل من ساعتين يومياً. وأظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور و الاناث في عدد ساعات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي، وأوضحت الدراسة أن انستجرام يأتي في الترتيب الأول بين مواقع التواصل الاجتماعي التي يعتمد عليها أفراد العينة حسب كثرة استخدامها والأولوية بمتوسط 6.67 ، بينما جاء موقع ماي سبيس في الترتيب الثاني بمتوسط 6.20 ، ثم موقع توتير في الترتيب الثالث بمتوسط 6.04 ، وجاء موقع يوتيوب في الترتيب الرابع بمتوسط 4.71 ، فموقع سناب شات على الترتيب الخامس بمتوسط 4.61،ثم موقع هاى فايف في الترتيب السادس بمتوسط 3.17 ، وجاء موقع لينكد إن على الترتيب السابع بمتوسط 3.11 ، أخيراً موقع الفيس بوك بمتوسط 1.78، وأظهرت الدراسة أن نسبة 84.5% من العينة كانت تملك معلومات سابقة عن الدول الأجنبية قبل متابعة حساباتها محل الدراسة على مواقع التواصل الاجتماعي، وأوضحت الدراسة أن حساب اليابان بالعربى من أهم حسابات الدول الأجنبية ويأتي في الترتيب الأول بمتوسط 2.69 ، بينما جاء حساب السويد في الترتيب الثاني بمتوسط 2.02، و جاء حساب النرويج في الترتيب الثالث بمتوسط 1.30، وكانت اعلى نسب اهتمامات العينة بالموضوعات المطروحة على حسابات الدول الأجنبية هي: الموضوعات الثقافية بنسبة 34%، الموضوعات السياحية بنسبة 24%، الموضوعات المتعلقة بالتاريخ و التراث بنسبة 12.5%، الموضوعات الاجتماعية بنسبة 9.5%، و جاء المطبخ التقليدي وموضوعات أخرى بنسبة 5.5، وأظهرت الدراسة أن نسبة 93% من العينة يرون مساهمة المضمون المقدم بالتعرف بتلك الدول، كما يرى 48.9% منهم أن هذا المضمون قد ساهم بذلك بدرجة متوسطة، بينما يرى 46.2% منهم مساهمته بدرجة عالية، بينما يرى 4.8% المساهمة بدرجة منخفضة، كما جاءت الأهمية النسبية للمعلومات المقدمة من حسابات الدول الأجنبية من خلال حصول زيادة في معلوماتي العامة حول البلد الأجنبي على المركز الأول بأهمية نسبية مقدارها 86.6%، يليها التعرف على ثقافة ذلك البلد الأجنبي فى المركز الثانى بأهمية نسبية مقدارها 86.5% ،والتعرف على التراث وتاريخ البلد الأجنبي .
 
 
 
 
 
Abstract:
The study aimed to examine countries' use of social networking sites in public relations among a sample of (200) university students at Umm Al-Qura University who follow the accounts of the foreign countries under study (Sweden - Norway - Japan). A questionnaire was used, and the results reached the following: It was found that the rate of following social networking sites on a daily basis was high, as the percentage of those who followed them daily was 68.5% of the total study sample. The study also showed that there were no statistically significant differences between males and females from the study sample in the number of days they used social networking sites. The percentage of 58.5% of the sample’s use of social networking sites was more than three hours a day, then from two hours to less than three hours, with a percentage of 26%. The rate is 15.5% for one to less than two hours per day. The study showed that there are no statistically significant differences between males and females in the number of hours of use of social networking sites. The study showed that Instagram comes in first place among the social networking sites that the sample members depend on, according to frequency of use and priority, with an average of 6.67, while MySpace came in first place among the social networking sites that the sample members rely on, according to frequency of use and priority. It ranked second with an average of 6.20, then Twitter came in third place with an average of 6.04, YouTube came in fourth place with an average of 4.71, Snap chat came in fifth place with an average of 4.61, then the Hi-Five website came in sixth place with an average of 3.17, and LinkedIn came in seventh place with an average 3.11, finally, Facebook, with an average of 1.78. The study showed that 84.5% of the sample had previous information about foreign countries before following their accounts under study on social networking sites. The study showed that Japan’s account in Arabic is one of the most important accounts of foreign countries and comes in first place with an average 2.69, while Sweden’s account came in second place with an average of 2.02, and Norway’s account came in third place with an average of 1.30. The highest percentages of the sample’s interest in the topics presented to the accounts of foreign countries were: cultural topics by 34%, tourism topics by 24%, and topics related to history. And heritage by 12.5%, social topics by 9.5%, and traditional cuisine and other topics by 5.5. The study showed that 93% of the sample believed that the content provided contributed to learning about those countries, and 48.9% of them believed that this content contributed to that to a moderate degree. While 46.2% of them see its contribution as high, while 4.8% see the contribution as low, the relative importance of the information provided by the accounts of foreign countries came through an increase in my general information about the foreign country taking first place with a relative importance of 86.6%, followed by getting to know The culture of that foreign country is in second place with a relative importance of 86.5%, and learning about the heritage and history of the foreign country.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية