تعزيز القدرات التنافسية باستخدام الذكاء الاصطناعي للجامعات السعودية في ضوء الرشاقة الاستراتيجية

المؤلف

باحث دكتوراه ببرنامج الإدارة التربوية قسم التربية كلية اللغة العربية والدراسات الإنسانية الجامعة الإسلامية - المملكة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع القدرات التنافسية باستخدام الذكاء الاصطناعي للجامعات السعودية في ضوء الرشاقة الاستراتيجية وتعزيزها، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للدراسة، واستعان بالاستبانة التي قام بتصميمها لتحقيق أهداف الدراسة، وقد تكونت عينة الدراسة من (120) طالب وطالبة من الطلاب بالجامعات السعودية، وقد توصل البحث للعديد من النتائج أهمها: أن الدرجة الكلية للاستبانة من وجهة نظر أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة عالية حيث جاء المتوسط العام للاستبانة (4.04) بانحراف معياري بلغ (.474)؛ وجاء في الترتيب الأول المحور الأول: "القدرات التنافسية المتعلقة بالمرونة باستخدام الذكاء الاصطناعي للجامعات السعودية في ضوء الرشاقة الاستراتيجية" بدرجة استجابة (عالية جدا)، يليه في الترتيب المحور الثاني: "القدرات التنافسية المتعلقة بالتكلفة باستخدام الذكاء الاصطناعي للجامعات السعودية في ضوء الرشاقة الاستراتيجية" بدرجة استجابة (عالية)، بينما جاء في الترتيب الأخير المحور الثالث: "القدرات التنافسية المتعلقة بالجودة والابداع باستخدام الذكاء الاصطناعي للجامعات السعودية في ضوء الرشاقة الاستراتيجية" بدرجة استجابة (عالية)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة ككل وفقا لمتغيرات (الجنس – المستوى الدراسي)؛ وأوصى الباحث بالعديد من التوصيات أهمها: ضرورة تقديم الحوافز المادية والعينية اللازمة لتحفيز أعضاء هيئة التدريس على التطوير والتغيير بشكل مستمر، وضرورة تمسك إدارات الجامعات بالاطلاع على كل ما يحدث في مجال التعليم العالي من المتغيرات وفق متطلبات تطبيق الذكاء الاصطناعي الحديثة.
 
 
 
 
Abstract:
 
The current study aimed to investigate the reality and enhancing of competitive capabilities using artificial intelligence among Saudi universities in light of strategic agility. The researcher used the descriptive analytical research design as the study approach, and the questionnaire, which he designed to achieve the study objectives, as the study instrument. The study sample included (120) students from Saudi universities. The study reached several findings, the most important being: the total score of the questionnaire was high from the viewpoint of the respondents, where the total score of the questionnaire was (4.04) and the standard deviation was (.474); the first axis: "competitive capabilities in terms of flexibility using artificial intelligence for Saudi universities in light of strategic agility" came in first place with a (very high) response degree, followed by the second axis: "competitive capabilities in terms of cost using artificial intelligence for Saudi universities in light of strategic agility" came in second place with a (high) response degree, while the third axis: "competitive capabilities in terms of quality and creativity using artificial intelligence for Saudi universities in light of strategic agility" came in last place with a (high) response degree; And there were no statistically significant differences at the significance level (0.05) in the opinions of the respondents regarding the questionnaire axes as a whole according to the variables of (gender – grade level). The researcher provided several recommendations, the most important of which were: the need to provide faculty members with financial and non-financial incentives to motivate them to constantly develop and change; And the need for university administration to be aware of all that is happening in the field of higher education as per the requirements of applying modern artificial intelligence.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية