القيادة الأخلاقية في المؤسسات التربوية في ظل مبادئ العلوم الانسانية

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع تطبيق القيادة الأخلاقية وممارستها في المؤسسات التربوية في ظل مبادئ العلوم الانسانية ، وها عبر استعراض الأدبيات التي تناولت ذلك الموضوع فيما يختص بالشأن التربوي؛ واعتماداً على المنهج الوصفي المكتبي، خرج البحث بعدة نتائج، كان أبرزها ما يلي:

وجود فاعلية مثبتة للقيادة الأخلاقية في تعزيز التواصل الإيجابي، والإبداع، والابتكار في المؤسسات التربوية.
إن القيادة الأخلاقية تساهم في غرس القيم الفاضلة لدى الطلاب.
أن مبادئ القيادة الأخلاقية في العمل التربوي تشتمل على الشجاعة الشخصية، وضبط النفس، وتقديم المصلحة العامة على الخاصة، والتمركز حول المهمة والموظفين، وتمييز المواهب، والحساسية والفهم، والشمولية.
يمكن تنمية القيادة الأخلاقية لدى القادة عبر تعزيز ما لدى القادة من انفتاح وقبول للأفكار المبتكرة المقترحة من قبل بقية العاملين، والتقدير والاعتراف بالجهود الإبداعية لهم.
يتسم القائد الأخلاقي الناجح بالنضج الأخلاقي في التعامل مع المعضلات التي تصطدم بالقيم الأخلاقية؛ ويتمتع بالاتساق الأخلاقي في تصرفاته وسلوكياته بما يجعل منه أكثر موثوقية لدى مرؤوسيه؛ ويتصف بعدد من الصفات، مثل الإخلاص، والثقة، والتعاطف، والتحمل.

وقد خرج البحث بعدة توصيات، كان أبرزها ضرورة عمل المزيد من الدراسات والأبحاث مستقبلاً، تتناول في طياتها القيادة الأخلاقية بمزيد من الشرح والتفصيل؛ وأنه لابد للمؤسسات التربوية الحرص على تنمية مقومات ومتطلبات القيادة الأخلاقية لدى القادة التربويين، وهذا عبر دمج أساليب وطرق التدريب عليها في البرامج التدريبية وبرامج التنمية المهنية للقادة التربويين.
 
 
 
Abstract:
The present research aimed to investigate the status quo of applying and practicing ethical leadership in educational institutions in light of principles of humanities, and that is through reviewing the literature that dealt with this topic with regard to educational affairs. Relying on the descriptive desk approach, the research yielded several results, most importantly the following:

Ethical leadership is proven to be effective in promoting positive communication, creativity, and innovation in educational institutions.
Ethical leadership contributes to instilling virtuous values ​​in students.
The principles of ethical leadership in educational work include personal courage, self-control, putting the public interest before the private, focusing on the task and employees, distinguishing talents, sensitivity and understanding, and comprehensiveness.
Ethical leadership can be developed among leaders by enhancing leaders' openness and acceptance of innovative ideas proposed by other employees, and appreciation and recognition of their creative efforts.
A successful ethical leader is characterized by moral maturity in dealing with dilemmas that clash with moral values. They have moral consistency in their actions and behaviors, which makes them more reliable among their subordinates. They are characterized by a number of qualities, such as loyalty, trust, empathy, and endurance.

The research yielded several recommendations, including most importantly the necessity of conducting further studies and researches in the future, covering ethical leadership in more explanation and detail. Educational institutions should be keen on developing the components and requirements of ethical leadership among educational leaders, and this is by integrating methods and approaches of training on it into training programs and professional development programs for educational leaders.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية