درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس لمهارات تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التدريس من وجهة نظرهم

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس لمهارات تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التدريس من وجهة نظرهم، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي كمنهج للبحث، وتكون مجتمع البحث من جميع أعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة بالضفة الغربية بفلسطين وعددهم (283) فرد، واشتملت عينة الدراسة على (120) عضو هيئة تدريس منهم لتمثيل مجتمع الدراسة، واستخدمت الباحثة الاستبانة التي قامت بتصميمها من أجل تحقيق أهداف البحث، وقد توصلت الباحثة للعديد من النتائج أهمها: أن درجة امتلاك أعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة بالضفة الغربية لمهارات تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التدريس جاءت بدرجة عالية، بينما جاءت معوقات امتلاك أعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة بالضفة الغربية لمهارات تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التدريس بدرجة استجابة متوسطة، وحصلت سبل التغلب على معوقات امتلاك أعضاء هيئة التدريس بجامعة القدس المفتوحة بالضفة الغربية لمهارات تطبيق تقنيات الذكاء الاصطناعي في التدريس على درجة استجابة عالية، كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) في آراء أفرد عينة البحث حول محاور الاستبانة والدرجة الكلية طبقًا إلى اختلاف متغيرات (الجنس – عدد سنوات الخبرة – الرتبة الأكاديمية).
 
Abstract:
The present research aimed to investigate the degree to which faculty members possess the skills of implementing artificial intelligence applications in teaching, from their perspectives. The researcher used the analytical descriptive approach as the research methodology. The population of the study consisted of all faculty members at Al-Quds Open University in the West Bank, Palestine, and they were numbered (283) individuals. The study sample included (120) faculty members representing the population of the study. The researcher used a questionnaire that she designed in order to achieve the research objectives. The researcher reached several findings, most importantly the following: the degree to which faculty members at Al-Quds Open University in the West Bank possess skills of implementing artificial intelligence applications in teaching was rated high; obstacles to the possession of the skills of implementing artificial intelligence technologies in teaching among faculty members at Al-Quds Open University in the West Bank was rated moderate; obstacles to the possession of the skills of implementing artificial intelligence technologies in teaching among faculty members at Al-Quds Open University in the West Bank was rated high; and the absence of statistically significant differences at the significance level of (0.05) among research sample members' opinions on regarding the questionnaire's axes and its total score, as regards the variables of (gender - years of experience - academic rank).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية